Huszar, Vilmos (1884-1960) – Stilleven met mais, courgette en peer
Huszar, Vilmos (1884-1960)
Stilleven met mais, courgette en peer – eind jaren 40/begin jaren 50
gesigneerd rechtsonder
olieverf op doek
35,5 x 45 cm
Herkomst:
Collectie De Bruin, Den Haag
Lempertz, Keulen, 21 november 1991, lot 211
Christie’s Amsterdam, 25 januari 2006, lot 429
Particuliere collectie
De Hongaars-Nederlandse schilder Vilmos Huszar was één van de mede-oprichters van De Stijl. Hij onderhield nauwe banden met Piet Mondriaan, Bart van der Leck en Theo van Doesburg. In die vroege fase maakte hij vooral abstract werk. Toch stond hij, zoals Mondriaan biograaf Hans Janssen terecht memoreert, losjes tegenover de strikte scheiding realisme-abstractie. Zeker in de latere jaren, nadat hij in 1928 een atelierwoning liet bouwen in Hierden, keerde het naturalisme terug in zijn werk.
In veel van zijn latere werken combineert Huszar een vlak-decoratieve achtergrond met min of meer realistische motieven. Dit – in de woorden van Sjarel Ex en Els Hoek – ‘naturalistische kubisme’ is kenmerkend voor veel van zijn werken uit de naoorlogse jaren. Hij koos in die periode vaak alledaagse voorwerpen als onderwerp. Een recensent van Huszars expositie bij Van Lier (1948) sprak treffend over de ‘soms wat wonderlijke combinatie tussen reële vorm en lijnen en vlakken’. Tussen 1940 en 1960 hanteerde Huszar veel verschillende stijlen waarbij hij binnen één afzonderlijke werk opvallende stijlcombinaties bezigde.
Geraadpleegde bronnen:
Hans Janssen, Michael White, Het verhaal van De Stijl. Van Mondriaan tot Van Doesburg, Den Haag 2011, p. 42
Sjarel Ex, Els Hoek, Vilmos Huszar. Schilder en ontwerper 1884-1960, Utrecht 1985