Brasser, Fons

Fons Brasser (1944)

Fons Brasser (1944) - Zonder titel – 1997
Fons Brasser (1944) – Zonder titel – 1997

Zonder titel – 1997

gesigneerd, gedateerd 1997 en getiteld ‘serie 4’ aan de onderzijde
graniet en aluminium
23 x 19 x 18 cm

Herkomst:

Galerie Nine, Keizersgracht 670, Amsterdam, 21 februari – 3 maart 1998
Collectie Lampe en Plompen, Den Haag (verworven bij bovengenoemde galerie in 1998)

Literatuur:

Anoniem, ‘De huid van Fons Brasser’, Residence, februari 1998, p. 158, afgebeeld

Uniek exemplaar (mededeling van de kunstenaar, 2 juli 2020).

Naast tekeningen en foto’s vormen beelden een wezenlijk onderdeel van Fons Brassers oeuvre. Hierin vertaalt hij de strakke geometrie en heldere lijnvoering van zijn tekeningen in driedimensionale objecten. De vorm kent een hoge graad van perfectie en is tevens ‘ongrijpbaar’. Vanuit welke hoek je zijn sculpturen ook beschouwt, steeds ontvouwen zich nieuwe, andere gezichtspunten. Een minimale verschuiving in de zichtlijn van de beschouwer levert een totaal nieuw beeld op. De beelden zijn veelal uitgevoerd in harde materialen zoals messing, zink, cortenstaal, steen, beton of brons. De huid, de oppervlakte van het beeld, is een belangrijk gegeven. Het wordt gepolijst, geslepen en glanzend opgewreven, waardoor de strenge vormen en harde materialen iets verleidelijks krijgen.

Dit beeld is gebaseerd op de verplaatsing van een vijfhoek, een geometrische vorm die centraal staat in het oeuvre van de kunstenaar. De integratie van een aluminium plaat in zwart graniet was een complex proces, maar leverde een geweldig eindresultaat op. De kunstenaar beschouwt dit als een van z’n meest geslaagde en archetypische beelden.