Gestel, Leo (1881-1941) – Fantasie
Gestel, Leo (1881-1941)
‘Fantasie’ (compositie met twee koppen) – 1928
gesigneerd en gedateerd middenonder
gouache en potlood op papier
25 x 32 cm
Herkomst:
Kunsthandel M.L. de Boer, Amsterdam, inv.nr. 5749
Sotheby’s Amsterdam, 10 mei 1988, lot 200
Kunsthandel Renée Smithuis, Heiloo
Particuliere collectie, Heiloo (verworven 18 oktober 1988 van bovengenoemde)
Expositie:
Heiloo, Renée Smithuis Kunsthandel, Najaarsexpositie, 1988
Laren, Singer Museum, Leo Gestel – schilder en tekenaar, 28 november 1993 – 30 januari 1994, nr. 144
Literatuur:
Catalogus Najaarsexpositie, Heiloo (Renee Smithuis Kunsthandel), 1988, afgebeeld op de cover
M.E.Th. Estourgie-Beijer, E. Heuves, D. Colen, Leo Gestel. Schilder en tekenaar, Zwolle/Laren 1993, pp. 93-94, 142, afbeelding 82 op p. 94
In juni 1925 vertrok Leo Gestel, die vanaf 1919 een expressionistische koers voer, naar zijn vriend Gustave de Smet in Vlaanderen. De Leie streek, waar Gestel twee jaar zou verblijven, was in die tijd een belangrijk kunstcentrum. Ook hernieuwde Gestel hier de banden met Frits van den Berghe. Het kubistisch gefundeerde expressionisme van deze twee Belgen zou een grote invloed uitoefenen op Gestel. Hij structureerde zijn werk tot ritmisch gelede, hechte composities met coulisse-achtige elementen. Anders dan in zijn vroegere expressionistische werken, paste hij nu heldere kleuren toe.
In 1928 keerde Gestel terug naar Nederland. In dat jaar maakte hij een kleine serie gouaches met gefantaseerde taferelen, waarin hij figuren omringt met herinneringen aan zijn reizen. Ook vormen paarden in deze periode een terugkerend thema. In ‘Fantasie’ zien we deze linksboven, terwijl we rechts een bergdorpje, brug, man op een muilezel en een zeilbootje zien – reminiscenties aan Positano en Sicilië. De titel van het werk, ‘Fantasie’, is van Gestel zelf, hij noteerde deze achterop twee foto’s van het werk, die worden bewaard in het archief van het RKD in Den Haag. ‘Het lijkt of hij zijn leven in een droom aan zich voorbij liet gaan’, schrijven Marijke Estourgie en Eveline Heuves in hun monografie over Gestel (1993).
Uit deze periode zijn voornamelijk de werken overgebleven die de kunstenaar reeds had verkocht, want in februari 1929 brandde zijn Bergense atelier, met daarin een grote hoeveelheid werken, volledig af. Gestel geraakte in een crisis maar pakte de draad na enkele maanden toch weer op en verhuisde naar een nieuw atelier in Blaricum.